שחזור שיניים חסרות

שחזור שיניים חסרות

מדוע חשוב לשחזר שיניים חסרות?

לעיתים קיים צורך רפואי בעקירת שן. רוב הסיבות לכך הן  נזק בלתי הפיך שנגרם לשן עקב עששת (זיהום חיידקי), פגיעה פיזית או אבדן עצם עקב מחלת חניכיים קשה. ברשת מרפאות השיניים Q   Doctor מבוצעות עקירות באופן מקצועי בעזרת טכנולוגיות מתקדמות וכמעט ללא כאבים. לאחר העקירה יש לעבור לשלב הטיפול הבא – שחזור השן החסרה.

לא רק בגלל האסתטיקה

כאמור, עקירות שיניים מתבצעות כאשר רופא השיניים מאבחן שלא ניתן לטפל בשן ו"להצילה". לאחר עקירה יש חשיבות רבה לתהליך שחזור השן החסרה. כשמדובר בשיניים הקדמיות או הניבים, הרי שלעקירה ולשן חסרה  יש משמעות מיידית על האסתטיקה של החיוך והאופן בו אנו נראים. מסיבה זו  המטופלים שואפים לעבור מיידית לתהליך השחזור ולהמשך הטיפול. אך מה לגבי השיניים האחוריות (הטוחנות)? האם גם כשעוקרים שן אחורית מומלץ לחזור למרפאה ולשחזר את השן שנעקרה? התשובה היא חיובית, והסיבות לכך הן רפואיות-דנטליות. במחסור של שן אחורית חלה תזוזה של כל השיניים וכל מבנה הפה עלול להשתנות.

שיניים מחפשות מגע

כאשר קשת הפה שלמה במהלך תהליך הלעיסה נוצרים לחצים המתפזרים באופן סימטרי לאורך הקשת ומנוטרלים. כשעוקרים שן, נוצר חלל בין השיניים, וללא תמיכה לחצי הלעיסה יטו את השיניים  לכיוון החלל שנותר ועם הזמן הן יחלו לזוז לכיוון הרווח. כשמדובר בעקירת שן בלסת התחתונה,  גם השן המקבילה בלסת העליונה תתחיל עם הזמן לבצע תזוזה כלפי חוץ, לכיוון הלסת התחתונה. מדובר בתהליך איטי אך עקבי, שניתן לעצור אותו במידה ומשלימים את השן שחסרה.

נזק לעצם ולחניכיים

תזוזות אלו של השיניים אינן רצויות ויכולות לגרום לנזקים בלתי הפיכים. ברגע ששתי שיניים נמצאות בזווית אחת כלפי השנייה, נוצר מצב של דחיסת מזון מוגברת באזור זה, מה שמוביל להיווצרות רובד חיידקי, לנסיגת חניכיים ולאבדן עצם. כששורש השן חשוף לאורך זמן, האבנית שבדרך כלל נדבקת לכותרת לשן פוגעת ישירות בשורש, מה שמאיץ משמעותית את היווצרותה של דלקת חניכיים ונסיגת עצם.

אז מה עושים?

ישנה חשיבות גדולה בשחזור שן חסרה לא יאוחר מחצי שנה עד שנה לאחר העקירה. יש לאפשר לאזור להתרפא לאחר העקירה, לחזור לביקורת אצל רופא השיניים, ולבחור ביחד את הפתרון המתאים ביותר, בהתאם לסיטואציה הדנטלית הספציפית. בכל מקרה, לפני קבלת החלטה או נקיטת פעולה, יש להתייעץ עם רופא שיניים מוסמך ומנוסה.