יישור שיניים ובריאות הפה

יישור שיניים ובריאות הפה

מה הקשר בין יישור שיניים לבין בריאות הפה?

כולם יודעים שהסיבה ליישור שיניים היא בראש ובראשונה אסתטית. נערים, אנשים צעירים ואף מבוגרים מגיעים למרפאה על מנת ליישר שיניים שצמחו בצפיפות, לצמצם רווחים בין השיניים, לתקן שיניים בולטות ועוד. אך חשיבותן של שיניים ישרות אינה אך ורק אסתטית. שיניים ישרות באופן כללי תורמות גם לבריאות הפה.

כשהשמירה על היגיינה הופכת למסובכת

ביומיום, אנו שומרים על בריאות הפה באמצעות צחצוח שיניים ושימוש בעזרים כגון חוט דנטלי ועוד. המטרה שלנו היא להסיר את הרובד החיידקי ("פלאק") המצטבר על השיניים על בסיס יומיומי, כתוצאה מהמזון שאנו לועסים במהלך היום. כשהשיניים שלנו אינן ישרות, יהיה לנו הרבה יותר קשה לשמור על היגיינה קבועה.

כשחלק מן השיניים נמצא בזווית לא ישרה, יהיה לנו קשה יותר לנקות אותן באמצעות צחצוח השיניים. כשחלק ניכר משטח השן חבוי או בלתי מושג, לא נצליח להגיע לרובד החיידקי ולנקות אותו כראוי. הדבר נכון כפליים כשמדובר במקרים בהם שן "עולה" על שן אחרת. במקרים אלו, השכיחות לדלקות ולנסיגת חניכיים עולה באופן משמעותי.

אז מה עושים?

כיום, ישנה מודעות רבה ליישור שיניים, בעיקר בקרב בני נוער ואנשים צעירים. בנוסף, קיימים היום פתרונות רבים ומגוונים ליישור שיניים שהופכים את התהליך לקל יותר מכל הבחינות. המודעות המוגברת והפתרונות המתקדמים יוצרים מציאות בה קל יותר לשמור על היגיינת הפה – וזה כמובן מבורך.

יחד עם זאת, אנשים רבים בגילאים מבוגרים, שלא היו חשופים לפתרונות יישור שיניים בילדותם, מגיעים למרפאה עם היגיינת פה לקויה – גם כתוצאה ממיקום וזווית השיניים. הם מנסים לשמור על היגיינה אוראלית, אך מתקשים בכך. במידה ונאבחן כי יישור שיניים יכול לתרום להיגיינת הפה שלהם, נמליץ גם להם לעבור תהליך אורתודנטי.