חשיבותה של היגיינה אוראלית

היגיינה אוראלית

על חשיבותה של היגיינה אוראלית

לשמירה על היגיינת הפה ובריאות השיניים יש מקום מכובד מאוד ברשימת הדברים החשובים שעלינו לעשות במהלך החיים. צחצוח נכון, טיפול מניעתי קבוע וביקור אצל השיננית תורמים לבריאות השיניים והחניכיים – ומרחיקים אתכם מסיבוכים, דלקות כואבות ומטיפולים מיותרים.

שמירה על מספר כללים בסיסיים תרחיק אתכם מביקורי חירום אצל רופא השיניים:

צחצוח שיניים עקבי ונכון

צחצוח שיניים פעמיים ביום (בבוקר ולפני השינה) הינו הכלל הבסיסי ביותר של היגיינת הפה. צחצוח שיניים מסיר את שכבת החיידקים המצטברת על הרובד החיצוני של השיניים, ובכך מונע את היווצרותה של מחלת העששת.

חשוב לצחצח את השיניים בתנועת "הלוך וחזור" באופן שמקיף את כל שיני הפה – מכל הצדדים. יש להתמקד בכל פעם בקבוצת שיניים מסוימת לחזור על פעולת הצחצוח מספר פעמים באופן יסודי. צחצוח יסודי אמור לקחת לפחות שלוש דקות. כמו כן, יש להשתמש במברשת שיניים איכותית ולהחליפה כל שלושה חודשים עקב הצטברות חיידקים (או ברגע שאתם מזהים שסיבי המברשת מתחילים להתעקם).

שימוש בעזרים דנטליים

דלקות חניכיים עלולות להוביל לדימומים, לנסיגת חניכיים ולנשירת שיניים. הדרך הטובה ביותר לשמירה על בריאות החניכיים היא באמצעות ניקוי שאריות האוכל הנתקעות במרווחים בין השיניים לאחר הארוחה. כשהם אינם מטופלים כראוי, שיירי האוכל מהווים קרקע פורייה לחיידקים ולהיווצרות של רובד חיידקי ("פלאק"). במקרה זה, צחצוח שיניים אינו מהווה פתרון מספק. יש להשקיע בניקוי השיניים באמצעות אביזרים דנטליים כגון חוט דנטלי, קיסמים דנטליים או מברשות בין-שיניות לאחר כל ארוחה (או לכל הפחות בערב, לפני השינה). דרך נוספת היא שימוש במכשירים כגון סילונית, המנקים את הפה באמצעות סילון מים.

ביקורים קבועים אצל השיננית

צחצוח וניקוי השיניים על בסיס קבוע אינם פוטרים מביקור קבוע אצל השיננית. במהלך הטיפול, מסירה השיננית את האבנית המצטברת על השיניים, כתוצאה מהסתיידות הרובד החיידקי ("פלאק"). לאחר הסרת האבנית, מורחת השיננית ג'ל פלואוריד על השיניים, במטרה לספק לשיניים הגנה עתידית מפני חיידקים.  בנוסף, במהלך הטיפול מעניקה השיננית דגשים חשובים לגבי צחצוח וניקוי השיניים, ומעבירה הדרכות קצרות בנושא. רצוי לבקר אצל השיננית כל חצי שנה בממוצע.